Print

Η ΠΟΡΕΙΑ ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ ΑΠΟ ΤΟΝ ΤΑΦΟ ΣΤΗΝ ΑΝΑΣΤΑΣΗ

Συντάκτης: π. Βασίλειος Γιαννακόπουλος.

     Με την τέλεση του Εσπερινού της Αποκαθήλωσης εισερχόμαστε σταδιακά στο Μέγα Σάββατο. Ο Κύριός μας έχει αποκαθηλωθεί και βρίσκεται στον τάφο. Το Μέγα Σάββατο η Εκκλησία μας κείται στην προσδοκία της Ανάστασης. Ο Χριστός βρίσκεται στον Άδη. Το σώμα Του έχει ταφεί, χωρίς όμως να γνωρίζει την φθορά που γνωρίζουν όλοι οι νεκροί, καθώς παραμένει ενωμένο με την θεότητα, ενώ η ψυχή του Χριστού βρίσκεται στο χώρο του θανάτου, όπου κηρύττει την μετάνοια. Κατά την ημέρα αυτή επικρατεί ο θρήνος, ένας χαροποιός θρήνος από τις πρώτες στιγμές, γι’ αυτή την αποδοχή του θανάτου. Ο Κύριός μας ολοκληρώνει το έργο της Θείας Οικονομίας, που είναι η ανάσταση όλης της Δημιουργίας και όλων των ανθρώπων όλων των αιώνων. Ο έσχατος εχθρός του ανθρώπου, ο θάνατος, νικιέται δια του θανάτου του Χριστού και όλα κινούνται στην προσδοκία της Ανάστασης.

     Ο Χριστός βρίσκεται στον τάφο, αλλά είναι πολύ κοντά η στιγμή που θα αναστηθεί και θα φέρει στον κόσμο την ελπίδα, τη χαρά της νίκης και της συντριβής του θανάτου. Ο Χριστός το βράδυ του Μεγάλου Σαββάτου θα αναστηθεί και θα φέρει στην ιστορία το πιο σπουδαίο μήνυμα, ότι πλέον είμαστε ελεύθεροι από τον θάνατο. Οι περισσότεροι άνθρωποι είμαστε ανίσχυροι απέναντι στον θάνατο. Και αυτό συμβαίνει γιατί δεν βιώνουμε αληθινά το γεγονός της Ανάστασης του Κυρίου μας. Δυστυχώς πολλές φορές βιώνουμε μια πίστη με ευσεβιστικά και ηθικιστικά κριτήρια ή βιώνουμε τα γεγονότα αυτών των ημερών με έναν απλό συναισθηματισμό. Έτσι για τους περισσότερους ανθρώπους ο θάνατος αποτελεί το βιολογικό και οριστικό τέρμα της ανθρώπινης ύπαρξης, με αποτέλεσμα η θλίψη να είναι ανυπέρβλητη. Απέναντι στον θάνατο ο άνθρωπος ζει με τον φόβο.

     Ο Χριστός έζησε τον θάνατο, όχι ως βιολογικό τέρμα, αλλά ως υπακοή στο θέλημα του Πατέρα Του. Παρόλο που ο Κύριός μας είχε την αθανασία δεδομένη, καθώς δεν είχε αμαρτία, έφθασε στο κατώφλι του θανάτου, για να μας δείξει ότι ο θάνατος είναι το τέρμα, μόνο όταν συνοδεύεται από τον χωρισμό από τον Θεό. Γι’ αυτό και αισθανόμαστε φόβο απέναντι στον θάνατο. Γιατί είμαστε πνευματικά χωρισμένοι από τον Θεό. Η σχέση μας μαζί Του έχει διαρραγεί. Αυτός που ζει τον Θεό με υπακοή στο θέλημά Του, αυτός που αγωνίζεται εναντίον της αμαρτίας, η οποία είναι ο θάνατος, ελευθερώνεται ακόμη και από τα δεσμά του θανάτου, γιατί ακολουθεί τον Χριστό. Επίσης η ολοκληρωτική εναπόθεση της ζωής μας στην πρόνοια του Θεού, μας απελευθερώνει ακόμη και από τον φόβο του θανάτου. Γιατί έτσι αφηνόμαστε στην αγκαλιά του Θεού και δεν φοβόμαστε απολύτως τίποτα.

     Όλες οι ημέρες της Μεγάλης Εβδομάδας, μας δίνουν την ευκαιρία της εμπειρικής κατανόησης όλων αυτών των γεγονότων που σχετίζονται με τον Θεάνθρωπο Χριστό. Μας δίνουν την ευκαιρία να γνωρίσουμε τον Θεό καλλιεργώντας μια ουσιαστική σχέση μαζί Του. Το μήνυμα είναι άμεσο. Δεν είναι μήνυμα ηθικό. Η ηθική και η θρησκεία εμφανίζονται από τη στιγμή που έχει καταλυθεί η οργανική και άμεση σχέση του ανθρώπου με τον Θεό. Με ποιες εμπειρίες αλλά και με ποια γλώσσα να μιλήσουμε οι άνθρωποι της σημερινής εποχής, για το Μυστήριο του Σταυρού του Χριστού και για την θεόσωμη ταφή Του; Τα όσα άρρητα κατορθώνει να πει η Εκκλησία στις Ακολουθίες της, με την ποιητική θεολογία των φωτισμένων Υμνογράφων της, μοιάζουν ακατανόητα για την κοινωνία της αφθονίας και της ευζωΐας. Σύμφωνα με αυτή την λογική είναι μωρία η Σταυρική θυσία του Κυρίου μας και η Ανάσταση που την ακολουθεί.

     Το ζητούμενο μέσα στην Εκκλησία είναι να αποκτήσουμε την γνήσια πίστη, έτσι ώστε να αποκατασταθεί και πάλι η διαταραγμένη σχέση μας με τον Χριστό. Και αυτό επιτυγχάνεται με πνευματικό αγώνα ουσιαστικό και όχι με μια φαρισαϊκή νοοτροπία, που δυστυχώς μας ταλαιπωρεί πολύ συχνά εμάς τους Χριστιανούς. Ως Χριστιανοί οφείλουμε να αγωνιζόμαστε, προκειμένου να νεκρώσουμε τα ποικίλα πάθη και τις κακίες που μας βασανίζουν. Αν καταφέρουμε να μειώσουμε τον εγωϊσμό μας, με την άσκηση, την ταπείνωση, τη θυσία, τότε έχουμε κάνει το πρώτο βήμα της προσέγγισής μας προς τον Χριστό. Με την πνευματική μας προσπάθεια και με την ταπείνωσή μας, προσελκύουμε την Χάρη και το έλεος του Θεού. Με αυτόν τον τρόπο ακόμη και ο βιολογικός θάνατος είναι το σημείο εκείνο της ζωής που μας απαλλάσσει από την φθορά και την αμαρτία και μας φέρνει κοντά στον Χριστό που πέθανε για εμάς.

      Ο Χριστός κηρύττει στον Άδη την όντως ζωή. Και θα αναστηθεί και θα τραβήξει μαζί Του όσους Τον πίστεψαν, αλλά και όσους Τον πιστεύουν, όσους τους αγγίζει το μήνυμά Του, όσους τους αγγίζει το θείο Του πρόσωπο. Ελευθερωνόμαστε από τον θάνατο, χάρις στον θάνατο του Χριστού. Όλα πλέον είναι διαφορετικά. Πλέον δεν πρέπει να φοβόμαστε τον θάνατο. Μέσα από τον θάνατο, θα πάμε κοντά σε Αυτόν που μας αγαπά και Τον αγαπάμε. Στο Μεγάλο Σάββατο βρίσκονται τα σώματα των ανθρώπων που έφυγαν από αυτή τη ζωή. Μα όσοι ζούμε την πίστη, όσοι αγαπάμε, όσοι μπορούμε να συγχωρούμε, όσοι μετέχουμε στα Μυστήρια της Εκκλησίας μας, έχουμε εισέλθει ήδη στην όγδοη ημέρα. Την ημέρα της Εκκλησίας. Την ημέρα της Ανάστασης. Την Κυριακή, την ημέρα του Κυρίου μας. 

Πρωτοπρεσβύτερος Βασίλειος Κ. Γιαννακόπουλος 

Εφημέριος Ιερού Ναού Αγίου Αλεξίου Αιγίου

Λίγα λόγια για το συντάκτη του άρθρου
π. Βασίλειος Γιαννακόπουλος
Author: π. Βασίλειος ΓιαννακόπουλοςEmail: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.
Σχετικά

Γεννήθηκε στις 23/2/1971. Τελείωσε το Εκκλησιαστικό Λύκειο Πατρών. Εϊναι πτυχιούχος της Θεολογικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθυνών και πτυχιούχος Βυζαντινής Μουσικής. Υπηρέτησε τη στρατιωτική του θητεία στην πολεμική αεροπορία. Στις 31/12/2000 χειροτονήθηκε διάκονος και στις 22/4/2001 πρεσβύτερος από τον Μητροπολίτη Καλαβρύτων και Αιγιαλείας κ.κ. Αμβρόσιο. Είναι εφημέριος του Ιερού Ναού Αγίου Αλεξίου Αιγίου.

Αρθρογραφεί στον ημερήσιο, περιοδικό και ηλεκτρονικό τύπο από το 1994.


Συνεργάτες

                                                

 

         ΑΙΓΙΟ   ΑΙΓΙΑΛΕΙΑ                Classy & Fabulous

                             

Έντυπος και Ηλεκτρονικός Τύπος